Mobiltelefon – historisk gennemgang
Mobiltelefonen er i dag danskernes kæreste eje. Der likes, snappes, surfes og spilles som aldrig før. De fleste danskere bruger deres mobiltelefon mange gange dagligt i frygt for at gå glip af noget. Derfor er begrebet FOMO – fear of missing out – blandt andet opstået. Men mobiltelefonen har gennemgået en lang rejse og stor udvikling for at nå til, hvor den er i dag. Denne artikel sætter fokus på mobiltelefonens historie.
En 40 kg tung Mobiltelefon
Ja, så meget vejede mobiltelefonen i Sverige i 1950’erne. Ericsson lavede en MTA-model i midten i årtiet, som havde én funktion. Den kunne ringe. Men selvfølgelig kun til andre ejere af selv samme model, og da der kun var 120 personer, der ejede modellen fordelt på fire svenske byer, var det begrænset med muligheder.
Du tog heller ikke din Ericsson-model med på arbejde, da den jo var meget tung. Derfor var der egentlig ikke meget “mobil” over den. Alligevel fik den prædikatet, fordi det var den første model, der ikke var afhængig af en manuel operatør.
Den første håndholdte mobil
Det var meget upraktisk, at Ericssons model fra 50’erne vejede 40 kg. Derfor gik kampen ind på at optimere markedet. Mobiltelefonen skulle være mindre og lettere.
I 1973 lykkedes det for Motorola at lave verdens første håndholdte mobiltelefon, som ikke havde et kæmpe batteri eller en antenne ved siden af telefonen. Antennen var i stedet placeret på selve mobiltelefonen, og det var revolutionerende. Modellen blev dog først udgivet i 1983 og kostede ca. 50.000 kroner.
Udover at prisen var meget, meget høj, havde Motorola DynaTAC 8000X det problem, at den kun kunne holde strøm i en time. Nokia producerede derfor en model, der kunne holde strøm i flere timer, men de havde endnu ikke lavet en håndholdt mobil. Derfor skulle man have en kuffert med, hvis der skulle ringes.
Klaptelefonen så dagens lys
Batteriproblemet blev langsomt, men sikkert løst. Men telefonen var stadig meget stor. Derfor var det vigtigste for mobilproducenterne at mindske størrelsen. Det lykkedes igen Motorola at være de første på markedet. I 1989 udgav de modellen MicroTAC, som vejede 350 gram. Men det var ikke det mest imponerende ved modellen.
MicroTAC var verdens første klaptelefon. Det blev startskuddet til en ny epoke, hvor klaptelefonen hittede. Opkaldsfunktionen var blevet brugbar, størrelsen var “mobil”, og der kunne ringes til flere lande. Derfor gik krigen ind på at være mest nyskabende. Motorola fortsatte med at imponere, og i 1996 lavede de en mobiltelefon, der vejede under 100 gram.
Nokias dominans
Men Motorola måtte i slutningen af 90’erne og starten af 00’erne overgive sig til finske Nokia. Nokia havde formået at lave model med en SMS-tjeneste, hvor der kunne sendes SMS’er fra mobilbruger til mobilbruger. Nokia blev på få år en gigant i branchen, fordi SMS-funktionen blev mere og mere populær.
I 1998 røg også antennen af mobiltelefonen med Nokia 8810. Det blev et verdenshit, og det var starten på de nostalgiske modeller 3210, 3310 og 3510.
Fra mobil til smartphone i dag
I dag kender vi mobiltelefonen som en smartphone, og sidst i 00’erne meldte Apple sig på banen. Før det var det så småt lykkedes at koble nettet til mobiltelefoner, og med tiden kom også kameraet, hvor der kunne sendes MMS’er til hinanden.
I dag har mobiltelefonen stort set heller ingen knapper. De er byttet ud med en touch-funktion. Apple har det seneste årti revolutioneret vores brug af mobiltelefonen i form af apps og andre funktioner, der har gjort mobiltelefonen til vores et og alt.
På ca. 50 år gik mobiltelefonen fra at være en klods på 40 kg, der kun kunne ringe til 119 mennesker til at være lille, let, fancy og uundværlig.
Mobilen 2020+
Da iphone kom med deres version af en mobiltelefon revolutionerede de fuldstændigt den måde mobilen var designet på og den måde den blev brugt på.
Der var intet tastetur med fysiske knapper, der var en stor skærm og det var noget der krævede tilvending.
Der gik dog ikke mange måneder før de andre store mobilselskaber kom med mobiler, der både var med knapper og store skærme – ja eller som en tro kopi, hvor der kun var en skærm.
Forbrugerne tog godt imod designet og forstod at bruge det, så det blev ret hurtigt (der gik lige et par år) ”standarden” i branchen.
Knapperne var væk og nu var der kun en skærm.
Designet blev mere ”ENS”
Med en skærm og ingen taster, blev det mere udfordrende for mobilselskaberne at skille sig ud, der blev færre muligheder – alle mobiler var stort set kun en skæm med en kasse omkring.
Derfor gik mobilselskaberne ”All In” på at forsøge at “Gøre sig anderledes” og det betød, der kom vandtætte mobiler og støvtætte mobiler, ja og mobiler der kunne tåle slag.
Her i 2023 er det primært skærmens kvaliteter og opladning, som mobilselskaberne forsøger at markedsfører sig på.
Oplad din mobil på 20 minutter frem for 45 minutter – eller se din tekst med 120 Mhz skærm, så alt står HELT roligt .
Det er med andre ord ikke designet eller det fysiske, der i øjeblikket er fokus på.